Wie is MeerZon
MeerZon is een bedrijf die zonne-energieprojecten ontwikkeld met meerdere vestigingen in zowel Nederland als België. MeerZon is niet een partij die slechts de zonnepanelen plaatst. Zij verzorgen het gehele zonne-energietraject: van subsidieaanvraag, vergunning en financiering tot aan realisatie en ingebruikname. Ze richten zich op bedrijven, woningcorporaties en landeigenaren met grote stukken grond en/of bedrijfsdaken.
Strategie
Er was genoeg vraag, alleen was Meerzon nog niet zichtbaar en werd het bedrijf daarom vaak niet als optie meegenomen. Al snel kwamen we samen tot de conclusie dat het inzetten van Google Ads voor dit bedrijf de juiste eerste stap was.
Online Klik werkt met het See/Think/Do/Care-model, waarbij elke stap staat voor een ander moment in het besluitproces. Er werd nog niets tot nauwelijks iets gedaan aan online marketing, er is daarom besloten om in eerste instantie onszelf puur te richten op de Do-fase. Dit is de fase waarin de gebruiker uiteindelijke de keuze maakt om tot een actie over te gaan.
Doelgroep
Het lastige van deze case zit ‘m in de doelgroep. MeerZon richt zich specifiek op de B2B markt en dus niet op particulieren die graag zonnepanelen op de garage willen plaatsen. De bedrijven moeten ook over een groot stuk grond en/of dak beschikken om het zonne-energietraject te kunnen realiseren. De voorkeur ligt bij een grootte van meer dan 10.000 M2. Ter verduidelijking: dit zijn 20 voetbalvelden.

Aanpak
Via Google Ads zijn er verschillende targeting methodes, zoals Search, Shopping, Display en Video. Omdat MeerZon geen producten heeft die ze online verkopen viel de shopping methode al af. Display en Video zijn vooral effectief in de See en Think fase, waar wij ons wilden richten op de Do-fase. De keuze voor Google Search was daarom al snel gemaakt, ondersteund door het gedeelte Display wat wél geschikt is voor de Do-fase.
Bij Google Search koop je in op bepaalde zoekwoorden. Afhankelijk van onder andere het bod wordt de geschreven advertentie getoond in de Google zoekresultaten. Welke zoekwoorden dit zijn kiest de adverteerder zelf. Op basis van de zoekopdracht kan bepaald worden waar in het beslissingsproces een persoon zich bevindt. Zeer specifieke zoektermen wijzen erop dat de persoon al beter weet wat hij of zij zoekt, ze hebben zich dus al georiënteerd en bevinden zich niet meer in de Think, maar in de Do fase.
Ook kan je op basis van de zoekopdrachten vaak bepalen of de persoon een particulier is of zakelijk op zoek is naar informatie. Een particulier zal bijvoorbeeld niet zoeken op “Zakelijk zonnepanelen laten plaatsen”.
Met deze twee aspecten in ons achterhoofd zijn we verschillende campagnes gaan maken. Echter weten wij uit ervaring dat er ondanks het inkopen van de juiste zoekwoorden er vaak toch veel klikken vanuit particulieren bijzitten. Dit neemt onnodig veel kosten met zich mee. Om dit nog verder tot een minimum te beperken is er voor gekozen om de advertenties zelf ook een zakelijk tintje mee te geven. Door woorden als “Zakelijk”, “B2B” of “Voor bedrijven” te gebruiken, klikken de particulieren niet op de advertentie en blijft er meer budget over voor de zakelijke markt.
Naast de inzet op Search wordt er ook gebruik gemaakt van display advertisement. Zoals eerder gemeld, wordt deze methode vaak gebruikt in de See en Think fase. Het gaat hier om push i.p.v. pull marketing. Mensen zijn dus nog niet actief op zoek naar meer informatie, maar zijn op het internet op zoek naar andere dingen en krijgen vanuit de adverteerder een boodschap doorgestuurd. Display kan echter ook ingezet worden in de Do-fase, dit gebeurt dan door middel van Remarketing. Personen die de website in een eerder stadium hebben bezocht, worden opnieuw getarget door middel van beeldmateriaal.